Het effect van slaap op je gewicht

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat weinig slapen het risico op overgewicht vergroot en het moeilijker maakt om wat af te vallen. Dat komt niet omdat je tijdens het slapen veel calorieën verbrandt.

Als je slecht slaapt, maak je meer van het hormoon ghreline aan. Ghreline wekt de eetlust op. Heb je een slaaptekort, dan produceer je juist minder van het hormoon leptine. Kortom: je krijgt meer trek. Bovendien zorgt een slaaptekort uiteraard voor vermoeidheid, waardoor je waarschijnlijk minder beweegt en meer trek krijgt in energierijk voedsel.

Daarentegen zorgt veel slaap (minimaal 7 uur, maar liever meer) er wel voor dat je makkelijker gewicht verliest. Dit komt vooral door het feit dat je langer niet eet en je lichaam dus sneller overgaat op vetverbranding. Ook hier zijn een paar “spelregels” aan toe te voegen. Zo is het beter zeker 2 uur voordat je gaat slapen niks meer eet. Eet je wel wat dan is het belangrijk dat wat je eet eiwitrijk is. Veel mensen sporten ‘s avonds en dan gelden er weer andere “spelregels” Wil jij precies weten wat jij het beste kan eten ‘s avonds om je vetverbranding in de nacht te stimuleren? En wil jij weten hoe je het beste die slaap kan pakken.

Mail naar info@dontweight.nl en we kunnen samen aan de slag gaan om jouw slaap te verbeteren zodat het ook een gunstiger effect heeft op je gewicht.