Tips om de feestdagen gezellig en gezond door te komen

  1. 3 maaltijden per dag en 3 tussendoortjes.

Hou dit voedingsschema aan en sla geen maaltijd over. De tussendoortjes kan je eventueel weglaten, maar niet de maaltijden. Zo voorkom je dat je gaat “bunkeren”.

 

  1. Mager, kies bewust
    1. Gebruik magere producten, mager vlees of juist vis
    2. Rode sauzen i.p.v. de witte
    3. Heldere soepen i.p.v. gebonden
    4. Gekookte, gestoomde, geroosterde (of in de oven) producten i.p.v. gefrituurd of gebakken.
    5. Als toetje fruit met yoghurt (ijs) combinaties i.p.v. ijs en koek

 

  1. Kleine happen, klein servies en genieten

Hoe kleiner de hapjes en hoe kleiner het servies hoe minder je eet.

Hoe langzamer je eet, hoe meer je geniet en hoe sneller de hongerprikkel weg is. Mensen die langzaam eten en goed kauwen, eten altijd minder dan mensen die dat niet doen.

 

  1. Drink water tijdens het eten

Water geeft een vol gevoel en zorgt tevens voor een goede vertering en opname van het eten. Als je water drinkt zal je altijd minder eten omdat je sneller verzadigd raakt.

 

  1. Stop als je vol zit.

Stop met eten totdat de eerste honger prikkel weg is. Wat er dan nog aan prikkels overblijft is lekkere

trek. Geef hier niet aan toe!!

 

  1. Beweeg 

Maak een extra wandelingetje of fietstochtje voor of na het eten.

 

  1. Doe een ander en jezelf plezier

Heb je na de feestdagen nog wat over en wil je dit liever niet zelf opeten. Vaak is er iemand in het gezelschap die het graag mee naar huis neemt.

  1. Oliebollen en andere snacks

 

Oliebollen of appelflappen horen echt bij oud & nieuw en mogen niet ontbreken. Helaas druipen ze van het vet. Wil je gezondere oliebollen, dan kan je ze het beste zelf bakken. Doe dit in vloeibaar vet en zorg dat het

vet voldoende heet is (minimaal 180 graden). En uiteraard is het beperken van de hoeveelheid de beste optie.

Lekkernij Hoeveelheid Aantal calorieën*
Appelflap 1 stuks 400 kcal
Appelbol 1 stuks 196 kcal
Oliebol 1 stuks 135 kcal
Oliebol met krenten 1 stuks 167 kcal

 

Maar het aller belangrijkste is dat je geniet van de feestdagen.

Ik wens jullie hele fijne feestdagen en tot in 2019