Gezond eten en een festival…gaat dat samen?

festivalHet festival seizoen is al enkele weken aan de gang en heel vaak krijg ik de vraag wat kan je nou het beste eten op een locatie waar niet veel gezond eten te verkrijgen is . Ga je naar een festival en wil je toch een beetje op je eten en drinken letten dan  heb ik voor diegene hier wat tips.

Zorg dat je met een goed en gezond gevulde maag op pad gaat. Afhankelijk van het tijdstip dat het festival plaats vindt zorg je voor een goed ontbijt en of lunch. Als ontbijt denk dan aan yoghurt of kwark met fruit en muesli of havermout. Neem dan als lunch een voedzame lunch met veel vitamine. Denk hierbij aan een salade met veel rauwkost, noten en zaden en wat (geroosted) volkoren brood. Of vervang het brood door wat pasta of couscous. Een alternatief voor de salade is een groenten omelet met brood. Denk aan groenten zoals prei, tomaat, courgette, paprika en ui. Zo heb je alvast wat vitamine ingeslagen die je de rest van de dag waarschijnlijk niet tegen gaat komen.

Als er de mogelijkheid is om bij het festival zelf eten mee te nemen dan kan je natuurlijk altijd even een snack in je tas meenemen. Denk hierbij dan aan wat fruit zoals een banaan of appel. Dit eet makkelijk weg. Maar je kan eventueel ook een zakje ongezouten noten of notenrepen mee nemen. Ook deze passen in een kleine tas of zelfs een broekzak. Maar dit zijn slechts tips voor de snelle trek.

Aangekomen op het festival is er vast wel even tijd om eens even uitgebreid langs alle eettentjes te lopen. Kijk wat de keuze is en vaak zijn er steeds meer Aziatische tentjes met b.v. wokgerechten of sushi. Wokgerechten bevatten minder vet en vaak nog en klein beetje groente, maar zijn zeker voedzamer (met meer vitamine en mineralen ) dan friet met mayo en een kroket of een hamburger.

Maar ook de broodjes gezond of pasta salades worden steeds meer verkocht bij dit soort evenementen.

Even wat feiten op een rij:

1 bakje friet met mayo: 600 kcal

1 wit broodje kroket: 300 kcal

1 bakje noodles (100 gr) met kip en wat groenten: 400 kcal

100 gr pasta salade : 150 kcal

Bruin broodje gezond zonder mayo: 275 kcal

Maar genoeg over het eten. Nu het drinken. Ook heel belangrijk bij een festival. Drink vooral veel water! Vaak is het warm (als het niet in de openlucht is, maar in een tent) of krijg je het warm van het dansen. Neem daarom altijd een drinkflesje mee die je kan hervullen. Bij ieder evenement is altijd gratis drinkwater verkrijgbaar.

Ga je toch aan de alcohol wissel dit dan af met water zodat je vocht balans in ieder geval goed blijft en dus de kans op uitdroging of een kater de volgende dag zo klein mogelijk is. Wil je alcohol drinken maar toch op de calorieën letten drink dan geen mixed drankjes. Deze bevatten veel suiker en krijg je dus zowel de calorieën van de alcohol als de calorieën van suiker binnen. Om een idee te krijgen een biertje is ongeveer 100 kcal en een glas wijn tussen de 80-100 kcal en sterke drank zit ook zo rond de 80 kcal. Alle 3 vergelijkbaar met 1 bruine boterham.

Maar wat vooral belangrijk is dat je geniet van het festival. En het is natuurlijk helemaal niet erg om eens een dag helemaal niet op je eten te letten. Compenseer dit gewoon de dagen na het fesitval. Eet dan wat gezonder dan normaal, slaap wat meer en beweeg wat meer. Dan komt het helemaal goed en heb je vast een fantastische dag.

Veel plezier!