Dadels gezond of ongezond?

Dadels: een goed alternatief voor suiker?
Dadels waren lange tijd de gedroogde vruchten die een beetje sneu in de supermarkt of de notenwinkel lagen te verstoffen. Opeens zijn ze supertrendy. Vooral omdat ze zo’n heerlijke zoete smaak geven aan allerlei gerechten. Vooral ‘suikerverlaters’ kiezen massaal voor dadels. Maar is het wel zo’n gezond zoetmiddel?

Dadels zijn de vruchten van de dadelpalm. Ze groeien in trossen aan de bomen en worden in november en december geoogst. Er zijn wel 400 soorten, maar wij kunnen hier maar enkele daarvan kopen.

Hoewel je dadels vers kunt eten, worden ze meestal gedroogd en vaak nog van een extra suikerlaagje voorzien om ze aantrekkelijker te maken. Dadels met een suikerlaagje glimmen en zijn plakkerig. Dadels zonder suikerlaagje zijn dof van kleur. Een verse dadel, die je bij ons dus nauwelijks kunt kopen, is dik en sappig en heeft een gladde schil.

Suikerbommen

Vooral de zogenaamde ‘suikerverlaters’ die geen of minder suiker willen eten, kiezen massaal voor dadels. In taarten, koekjes, cakes en gebak worden volop dadels verwerkt. Er is tegenwoordig zelfs dadelsiroop te koop voor het zoeten van gerechten.

Het is niet gek dat dadels als zoetmiddel gebruikt worden. Deze vrucht staat namelijk werkelijk bol van de suikers. Dacht je dat bananen en druiven veel suikers bevatten? Dadels bevatten meer. Verse dadels bestaan voor ruim 30 procent uit suikers. Bij gedroogde dadels loopt dat op tot wel 70 procent. Ter vergelijking: het suikergehalte van bananen ligt op 20 procent, van druiven op 16 procent.

Gezond zoet?

Gedroogde dadels hebben een gezond imago omdat ze zijn herontdekt als natuurlijke suikerbron. Maar dat is onterecht. Het zijn gewoon suikerbommen, die ook best veel calorieën bevatten. Verse dadels hebben wel een hogere voedingswaarde. Deze bevatten o.a. kalium, magnesium en wat vitamine C. De voedingswaarde is in het algemeen vergelijkbaar als dat van vers fruit.  Dit geldt dus alleen voor verse dadels en deze zijn niet veel te koop in Nederland.

Enkele feiten op een rij:

  • Een portie verse dadels van 100 gram bevat zo’n 140 calorieën en een vitamine en mineralen gehalte vergelijkbaar met vers fruit.
  • Gedroogde dadels bevatten meer calorieën, zo’n 300 per 100 gram en slechts wat vezels. Het vitamine en mineralen gehalte is laag.
  • Rozijnen bevatten 260 kcal per 100 gram
  • Een banaan bevat 90 kcal per stuk
  • Een appel: 60 kcal per stuk
  • Gedroogde dadels: 70% suiker
  • Banaan: 20% suiker
  • Druiven: 16% suiker

Kortom: Ik zou zeggen; wil je minder suiker eten en je gerechten zoeten. Doe dat dan bij voorkeur met vers fruit.

bron: gezondheidsnet mei 2017